Voor wie kan ik wat betekenen?

 

Pubers

De afgelopen jaren heb ik veel ervaring opgedaan in de begeleiding van pubers. Dit is een heel interessante doelgroep voor mij, omdat dit de periode is waarin hun eigen ‘ik’ nog meer gevormd gaat worden en ze zich meer bewust worden van zichzelf. Toch kan deze leeftijd ook veel onzekerheid en verwarring geven bij zowel ouders als de puber, omdat er zoveel veranderd in korte tijd. Het is een echte uitdaging om met deze leeftijdsgroep te mogen werken, maar een ontzettend leuke uitdaging!

 

 

Peuter/ kleuters/ basisschool leeftijd

Daarnaast werk ik ook veel met heel jonge kinderen, namelijk peuters/kleuters en de basisschool leeftijd. Vooral de peuters/kleuters zijn grotendeels nog een blanco blad, wat ze zo puur maakt. In de basisschool leeftijd gaan kinderen echt leren, wat veel verder gaat dan lezen, rekenen en taal. Vrienden maken, maar soms ook moeite hebben met aansluiting vinden of niet mee kunnen komen met de rest van de klas. Toch gaat deze ontwikkelingsfase ook in zo’n razend tempo, daar kan ik me nog geregeld over verbazen.

 

 

(Jong)volwassen

De (jong)volwassen leeftijd brengt ook weer wat moois met zich mee; wie ben ik in deze wereld, waar is mijn plekje qua werk/opleiding en wat wil ik? Een hele mooie leeftijd om te mogen mee kijken en te ondersteunen waar nodig.

 

 

Ouders

Het krijgen van de rol van 'ouders' brengt heel veel moois met zich mee, maar ook veel onzekerheid en twijfels. Doe ik het wel goed en kan ik mijn kind(eren) wel bieden wat ze nodig hebben? Elke ouder twijfelt wel eens aan zichzelf en hoewel het niet altijd zo lijkt; ieder huisje heeft zijn kruisje. De eerste stap is het toegeven dat je wel wat hulp kunt gebruiken; een super sterke stap!  En onthoud: er is niet één juiste manier van opvoeden. Volg je gevoel, want dat klopt altijd.

 

 

Kortom: iedereen die wel wat begeleiding kan gebruiken in de thuissituatie: ik kan wat voor je betekenen.